Strooizout

Veilig en betrouwbaar – Gratis en snelle levering – Thuisblijven hoeft nietPrijzen zijn inclusief BTW

Koude en vuile winter met veel sneeuw?  Laat het strooizout tijdig en gratis bij u thuis afleveren!

Strooizout in 25 kg zakken tegen een bodemprijs! Sla uw slag en bestel snel!

Wij verkopen de beste kwaliteit strooizout van K+S. Beter is er niet.

Strooizout bestellen. Wees er op tijd bij.

Zodra de temperatuur daalt en de eerste rijp zichtbaar wordt, gebeurt er iets bijzonders op onze wegen. Strooiwagens komen in beweging en tonnen zout vinden hun weg naar straten en bedrijfsterreinen. Voor de meeste mensen is strooizout een vanzelfsprekende ‘winterse basic’, maar goede gladheidsbestrijding vereist voorbereiding.

Wilt u niet voor verrassingen komen te staan? Bij de Nederlandse Zouthandel bent u verzekerd van topkwaliteit zout en een tijdige levering, voordat de massa de weg op gaat.

strooizout - wegenzout wordt gestrooid

Hoe werkt strooizout precies?

Wie zich verdiept in gladheidsbestrijding ontdekt al snel dat strooizout geen wondermiddel is dat ijs simpelweg laat verdwijnen door hitte. Het is een slim stukje chemie. Het zout (Natriumchloride/NaCl) zorgt ervoor dat het vriespunt van water wordt verlaagd.

  • Pekelvorming: Wanneer zout in contact komt met sneeuw of ijs, mengt het zich en ontstaat er pekel. Pekel bevriest pas bij ongeveer -5 tot -6 graden Celsius.
  • De kracht van wrijving: Op drukke wegen werkt dit effect sneller. De wrijving van autobanden helpt het zout te mengen met het ijs. Dit verklaart waarom een druk fietspad of inrit waar al gereden is, sneller schoon is dan een verlaten stuk straatwerk.

De grenzen van zout

Standaard strooizout werkt optimaal tot een temperatuur van ongeveer -6°C tot -7°C. Wordt het kouder? Dan is er vaak te weinig vloeibaar water aanwezig om de cruciale pekellaag te vormen. Hoewel er chemische alternatieven zijn voor extreme kou (zoals calciumchloride), zijn de Nederlandse winters vaak mild genoeg voor regulier wegenzout.

Soorten zout: Vacuümzout vs. Steenzout

De kwaliteit van het zout speelt een grote rol. Het ene zout is het andere niet; verschillen in korrelgrootte en zuiverheid bepalen of het zout snel werkt en niet gaat klonteren in uw opslag.

  • Vacuümzout: Dit wordt gefabriceerd door onderaardse zoutlagen in vloeibare vorm omhoog te pompen en in de fabriek te laten kristalliseren. Het is zeer zuiver wit zout met een fijne korrel.
  • Steenzout: Dit wordt gewonnen in zoutmijnen (o.a. in Duitsland en Oostenrijk). Het is ongezuiverd en bevat iets meer mineralen, wat zorgt voor een grijzige kleur. De korrel is groter en onregelmatiger, wat vaak zorgt voor een langere nawerking op de weg.

Bij de Nederlandse Zouthandel verkopen we ook steenzout en vacuümzout in 25 kg zakken.


Ureum: Het veilige alternatief (Geen roest!)

Heeft u een ondergrond die gevoelig is voor zout, of materialen die absoluut niet mogen roesten? Dan is regulier strooizout af te raden vanwege de chloriden.

Het professionele alternatief is Ureum. Bij de meeste mensen bekend als meststof, maar Ureum is in korrelvorm een krachtige dooier die werkt tot wel -10°C. Het grote voordeel: Ureum bevat géén chloriden.

Dit maakt Ureum de standaardkeuze voor locaties waar corrosie voorkomen moet worden:

  • Vliegvelden (Schiphol): Om vliegtuigen, sensoren en landingsbanen corrosievrij te houden.
  • Parkeergarages & Bruggen: Ter bescherming van betonconstructies en wapeningsstaal.
  • Metalen constructies: Zoals brandtrappen, perrons en hekwerken.
  • Luxe bestrating: Waar u geen witte uitslag of schade aan natuursteen wilt.

Ureum werkt iets trager dan zout, maar omdat het snel oplost ontstaat er direct een beschermend laagje. Wilt u schade aan uw terrein of materieel voorkomen? Kies dan voor onze Ureum dooikorrels.


Wanneer moet u strooien?

In de gladheidsbestrijding is timing alles. We onderscheiden drie momenten:

  1. Preventief strooien (Aanbevolen) Voordat het glad wordt. U strooit op basis van weersvoorspellingen. Dit voorkomt dat ijs zich kan hechten aan de ondergrond. Professionele partijen gebruiken hier vaak sensoren voor.
  2. Curatief strooien Zodra de sneeuw valt of het begint te ijzelen. Hiermee houdt u de weg of het terrein begaanbaar.
  3. Repressief strooien Wanneer het al glad is en het ijs vastgevroren zit. Op dat moment bent u eigenlijk te laat; het kost nu veel meer zout en moeite om de ondergrond weer stroef te krijgen.

Professioneel: Natzout strooien

Gemeenten maken vaak gebruik van ‘natzout’. De strooiwagen sproeit een mengsel van pekel en droog zout. Omdat het zout nat is, plakt het direct op het wegdek en waait het niet weg. Hierdoor kan er zuiniger en nauwkeuriger gestrooid worden.

Logistiek en Levering

Gladheidsbestrijding is logistiek topsport. In strenge winters gaat er in Nederland meer dan 500 miljoen kilo zout doorheen. De uitdaging is vaak niet het zout zelf, maar het op tijd bevoorraden voordat de gekte losbarst.

Nederlandse Zouthandel levert al jaren aan gemeenten en bedrijven die erop vertrouwen dat zij altijd voorzien zijn. Wij zorgen dat onze voorraden op peil zijn.

Nederlandse Zouthandel: altijd verzekerd van voldoende wegenzout en ureum!

Winkelwagen
Scroll naar boven